بسته بندی مواد آرایشی

بازارهاي مربوط به لوازم آرايشي و مراقبت هاي شخصي بهتر از هميشه با شرايط سخت اقتصادي مواجه شده است. بر طبق گزارشات اخير visiongain اين بازارهاي جهانيدر سال ۲۰۱۲ به ارزش تركيبي ۴۶ ميليارد دلار (حدود ۵۰ ميليارد يورو) رسيده اند. اليزابت اسكودا وتيم اسكايز با تعدادي از شركت ها درباره اين ابداعات و گرايشات صحبت كردند.

امروزه، مصرف كنندگان توقع زيادي از محصولات آرايشيدارند. به طور ايده آل يك بسته بايد به سادگي قابل استفاده باشد،درويترين مغازه برجسته باشد، حس با كيفيتبودن را القاء کند و دوستدار محيط زيست باشد. مصرف كنندگان بسته اي را دوست دارندکه مقداري خاص باشد.

هاوي گرينبرگ، مدير فروش Allstate Paper Box، مثالي در اين مورد مي زند:”بخشبسته بندي لوكسهميشه به دنبال ايده ها و طراحي هاي جديد براي متمايز كردن محصولات است. ما برايخاص كردن محصول در قسمت جعبه هاي کادو، به اين نياز به عالي بودن،با ايجاد قالب هاي جديد پاسخ داده ايم. براي مثال، ما جعبه هديه اي با مدل کششي با کشيدن روبان را به جاي جعبه ها و پاکت هاي متداول کادو توليد کرديم که براي عطرهاي بلند و بطري هاي شراب و مشروبات الکلي عالي اند.”دامنه محصولات در بسته بندي هاي آرايشي حتي وسيع تر مي شود، و مصرف کنندگان اغلب از ولخرجي براي لوازم آرايش لذت مي برند و توليدکنندگان بسته بندي و طراحان سود مي برند. اليور دوبلي، مدير گروه AIPتوضيح مي دهد: “با صف عريضي از ارائه کنندگان، محصولات بيشتري وجود دارند. به عنوان مثال، کرم هاي ضد پيري، به عنوان اقلام لوکس با قيمت بالا تهيه شده اند. سقف بازار هدف خيلي خوبي براي ماست، و ما از اين گرايش سود مي بريم.”

صنعت لوازم آرايشي در مقابل بحران اقتصادي مقاومت نشان داده است. پدرو لوپز، مدير فروش بين الملليCoesa، تمايل آشکار مصرف کنندگان به نگهداري و خريد محصولات آرايشي را حتي در اسپانيا، جايي که بحران اقتصادي شديدتر از ساير کشورها بوده است، ملاحظه کرده است.

“مصرف کنندگاني که مجبور شدند مخارج خود را کاهش دهند، چيزهاي ديگري را براي قرباني کردن انتخاب کردند. در ذهن آنان محصولات آرايشي از اقلام لوکس به ضروري تغيير يافته اند.”

متفاوت سازي هوشمندانه
آنطور که استفان اشننيتزر مدير عامل Cartondruck توضيح مي دهد، که طراحي بسته بندي هاي لوازم آرايش در چند سال گذشته بويژه در بخش کالاهاي لوکس تغيير کرده است.
“در بهترين بازارهاي لوازم آرايشي و عطر، پرهيزي نسبت به طراحي هاي پرزرق و برق پر از جزئيات وجود دارد، که به نفع خط مشي زيرکانه اي است که در آن به طور مثال، از بافت هاي متفاوت و اثرات لامسه اي استفاده مي شود. استفاده از لاک الکل هاي متفاوت، نظير مخلوطي از انواع مات و براق آن براي تأکيد برجزئياتي نظير لوگوها، هميشه محبوب تر است. همچنين مصرف کنندگان محصولات گران همواره به ساختارهاي برجسته/کوچک بر روي سطح محصول علاقمندند. گرافيک ها و نازک کاري ها در يک يکپارچگي عالي، به جعبه هاي مقوايي تاشو اجازه مي دهند داستان خود را بگويند.”

توي چشم بودن در پشت ويترين بسيار مهم است. کلايو برودبنت، مدير Global One-Pak مي گويد: “مالکان برندها براي به دست آوردن نماي چشمگير در پشت ويترين، بر روي شکل هاي جديد، طراحي هاي ممتاز وتزئينات سرمايه گذاري مي کنند. با توجه به افزايش تقاضا براي سازه هاي ضد دست زدن که مانع باز کردن يا بوييدن محصول توسط مشتري روي قفسه مي شوند، طراحي هاي چندکاره راه حل هاي خوبي هستند. اکثريت طراحي هاي پمپ لوسيون هاي ما داراي مکانيسم on/off به همراه يک بست کششي اختياري آشکارکننده دستکاري کردن هستند.”

سيسيليا مانزوني مدير بازاريابي Baralanخاطرنشان مي کند که مدهاي جديد همچنين بر اينکه چه چيز در صنعت مورد تقاضاست اثر مي گذارند. شکل هاي متفاوت بسته ها مد شده و از مد مي افتند. او مي گويد: “البته در مناطق جغرافيايي متفاوت، تمايلات و ترجيحات متفاوتي وجود دارند، اما ما تمايل به بسته بندي هاي چهارگوش را بيش از انواع گرد يا عجيب و غريب ملاحظه کرديم.”

برخي اوقات مدها توسط اتفاقات غيرمنتظره تحت تأثير قرار مي گيرند. ساري استرنسچين مدير بازاريابي Qosmedix مي گويد: “هنگامي که محبوبيت ژل هاي مانيکور، بسته لوازم خانگي ناخن و ساير طراحي هاي پيچيده تر ناخن با ديده شدن در بازي هاي المپيک لندن افزايش يافت، ما رشد زيادي در دسته لوازم بهداشتي ناخن مشاهده کرديم. البته اين مسأله منجر به افزايش تقاضا براي انواع ابزارآلات مانيکور و پديکور، ادوات آن، طرح هاي منحصر به فرد شيشه لاک، برس هاي هنري ناخن و لوازمي نظير Qosmedix One-Touch Dispensing Bottle با Flip Top Cap طبيعي گرديد.”

بسته هاي بهتر، محصولات بهتر
مشتري پادشاه است، و راحتي و سهولت مصرف، يک مسأله کليدي است. کويينت کلدرز، مدير عامل IPS مي گويد: “بازار لوازم آرايش يک بازار جالب توجه با پتانسيل بالاست که در آن راحتي مصرف کننده يک روند مهم است. به همين دليل نياز به توزيع و کاربرد بهتر محصول، يک محرک کليدي در صنعت است.”

آقاي کلدرز توضيح مي دهد که بازار يک سير تکاملي از لوله ها تا پمپ هاي aerosol و بي هوا را گذرانده است. برآورده کردن اين تقاضا، جديدترين نوآوري IPS به نام Airopack است.اين يک pressurised dispenser تمام پلاستيکي است که به جاي عوامل شيميايي از هواي معمولي استفاده مي کند.

همچنين مشتري ها محصولات طبيعي تري با مواد مؤثره طبيعي، حاوي مواد نگهدارنده کمتر مي خواهند. اين به معني افزايش تقاضا براي بسته بندي است. بسته هاي دوتايي يعني بسته هايي که مي توانند حاوي فرمول هاي متفاوتي باشند، بعلاوه محصولاتي که مي توانند مستقيماً روي پوست به کار روند.

براي مثال، Quadpack يک ظرف بدون هواي دو قسمتي توليد کرده است. تيم ايوز مدير عامل Quadpack توضيح مي دهد:”بسته هاي بي هوا، از فرمول ها در يک محيط محفوظ از هوا نگهداري مي کنند. اين بدين معني است که مواد نگهدارنده کمتري مورد نياز است، که آنها را براي فرمولاسيون هاي طبيعي و زيستي ايده آل مي سازد. فرمول هايي که در بسته هاي بدون هوا هستند نسبت به بسته هاي ديگر ۲ تا ۵ برابر مواد نگهدارنده کمتري دارند. استفاده از مواد نگهدارنده گران مي تواند سبب عکس العمل هاي پوستي شود، در حاليکه استفاده مفرط از اين مواد واقعاً مي تواند کارايي ضدميکروبي آنها را کاهش دهد، بنابراين اين بسته هاي بي هوا براي مواد آرايشي بدون مواد نگهدارنده يا حاوي مقدار کمي از آنها، ايده آل هستند. همچنين بسته هاي بدون هواي مخلوط دوقلو، با ايجاد قدرت تغيير نوع محصول، مشتري را جذب مي کند. هنگامي که اين محصول، براي سري محصولات درماني، وارد مجموعه شيشه ها شود، روند معالجات صورت به سبک سالن هاي زيبايي را به خانهمي آورد.”

بسته بندی وسیله ای برای برند شدن - صنایع بسته بندی نکوکارتن

بسته بندي وسيله اي براي برند کردن
در يک بازار کاملاً رقابتي، جلب توجه مشتري بسيار حياتي است. دامنه وسيع برندها و محصولات همواره تمايزگذاري بين آنها را مشکل مي کند.
دومينيک باکيک، مالک Dieter Bakic Enterprises GmbH توضيح مي دهد: “لازم است که برندها در تمام خطوط توليدي اشان هويت ثابت خود را حفظ کنند و از طريق اشکال دو بعدي و سه بعدي خود با همان ارزش هاي برند ارتباط برقرار کنند. علاوه بر اين، بازرگانان نه تنها بايد بر مکان فروش محصول تمرکز داشته باشند، بلکه به همان اندازه هم بايد به مکان مصرف آن ها، يعني حمام توجه داشته باشند، جايي که قوي ترين ارتباط بين برند/محصولات و مصرف کننده صورت مي گيرد.”

بسته بندی وسیله ای برای برند شدن - صنایع بسته بندی نکوکارتن

بسته بندی وسیله ای برای برند شدن - صنایع بسته بندی نکوکارتن

رقابت براي خاص كردن
شركت هاي بسته بندي اروپايي با افزايش رقابت با سازندگاني از ملت هايي با توليد انبوه و قيمت كمتر، بويژه چين، مواجه شده اند. بسياري از شركت ها براي كاهش قيمت ها در حال تلاش هستند و بنابراين از آسيا خريداري مي كنند، كه رقابت هايي را در صنعت بدنبال دارد.

كارستن وولانسكي مدير عامل Awantys مي گويد: اين مساله در برخي از برندها كه طراحي هاي استاندارد و هزينه هاي سرمايه گذاري كمتر را انتخاب كرده اند بازتاب داشته است. در مواجهه با اين فشارها استراتژي شركت هاي اروپايي از قبيل شركت ما افزايش سفارشيکردن محصولات و ارزش افزوده بيشتر بوده است. ما در آلمان R&D را انجام داديم، سپس ابداعاتمان را براي سازندگانمان ناديده گرفتيم كه در اروپاي شرقي پايه گذاري شده است. اين تسهيلات توليدي مخارج دستمزد يكساني با چين داشت ولي البته سريعتر ارايه مي شد و هزينه حمل و نقل كمتري داشت.

آگاهيهاي زيست محيطي
تقاضاي مصرف كننده براي محصولات دوستدار محيط زيست به قدرت به پيش مي رود، و شركت ها براي برآورده كردن اين نيازها بهترين ها را ارايه مي دهند. ايلونا ورمير (Ilona Vermeer) مدير بازاريابي در گروه پلاستيكوم (Plasticum) مي گويد : “بسته بندي سبك يك گرايش مهم است. اين امر همزمانهم مؤثر بر هزينه ها بوده (cost effective) و در هم دوستدار محيط زيست مي باشد.”

پيشرفت در ابداع و طراحي شركت ها را قادر به استفاده كمتر مواد در بسته بندي مي كند. پدرو لوپز از Coesa اينگونه توضيح مي دهد :”در پاسخ به نياز زيست محيطي، ما به راهي براي حذف فيلم پلاستيكي كه بسته موج دار را مي پوشاند انديشيده ايم. ما يک لاک الکل محافظ ايجاد کرده ايم که مي تواند جايگزين فيلم شود. اين ماده در زمينه محافظت بسته همان خاصيت عملکرديرا دارد ولي يك لايه از بسته بندي را حذف مي كند و كل بسته قابل بازيافت و قابل پروسس مجدد مي باشد.”
اليور دوبلي از گروه API مي افزايد: “با افزايش پذيرش مواد دوستدار محيط زيست، مشتريان ما اغلب از ما مي خواهند که ظاهر مقواي بازيافتي را بهبود دهيم.”

استفان شنيتزر از Cartondruck مي گويد: “پايداري محيط زيست يک محرک مهم براي بازار است. تقاضاي شديدي براي کيفيتمقواهاي توليدي مسئول در برابر محيط زيست و نيز مقواي بازيافتي مرغوب وجود دارد. سطح پوشيده نشده يک اثر طبيعي را نشان مي دهد که با لاک الکل هاي برپايه آب و جوهرهاي دوستدار محيط زيست محافظت مي شود. در Luxe Pack Monaco ما در حال ارائه يک پروژه محيط زيستي با تشريک مساعي هستيم، که شامل توليد کنندگان ساير مواد بسته بندي و نمايندگان طراحي است که هدف آن اين است که نشان دهد چگونه تجمل و مسئوليت پذيري در مقابل محيط زيست با هم جمع مي شوند. ما در بخش از آن برخي راه حل هاي ابتکاري را ارائه خواهيم کرد.”

او ادامه مي دهد: “ميزان عملکرد و راحتي در تعيين عناصر برند کردن مهم تر شده اند. براي مثال، درسال هاي اخير کشش زيادي به پمپ هاي بدون هوا وجود داشته است نه فقط به دليل ويژگي حفاظت از محصولاشان (بدون هوا) بلکه به دليل اينکه مصرف کنندگان مي توانند هر محصول چبسناکي را توسط آن از هر زاويه و قسمتي بيرون آورند. مثال ديگر مکانيزم push-to open در حوزه Axe / Lynx و سرپوش هاي فشرده لغزنده در حوزه رنگ CK جديد است.Dieter Bakic به بازار تخصصي مراقبت از مو نگاهي انداخت و با يک شيشه که داراي مکانيزم بسته شدن منحصر به فردي بود مطرح شد. مکانيزم twist-and-turn فقط براي چشمگير شدن در پشت ويترين نيست، بلکه يک طرح حرفه اي و جديد است که براي مشتري در هنگام مصرف تجربه جديدي ايجاد مي کند.”

گزينه هاي متعددي براي چشمگير ساختن بسته ها در پشت ويترين موجودند و يکي از آنها فويل هاي قابل چاپ هستند. اليور دوبلي از گروه API توضيح مي دهد: ” اخيراً بر روي نوآوري در زمينه هايي نظير فويل هاي قابل چاپ تمرکز کرده ايم که مي تواند دقيقاً به همان رنگ هاي مورد نياز برند دست پيدا کند، ويا فويل هاي ليزري که به محصولاتي نظير شامپوها کمک مي کنند تا پشت ويترين بدرخشند. براي بازار خمير دندان ما يک تکنولوژي dieless ايجاد کرده ايم تا در عين کاهش هزينه ها به يک افکت نقره اي بر روي بسته دست پيدا کنيم.”

او مي افزايد: ” هميشه تقاضاي بالايي براي رنگ هاي خاص و روغني به خصوص در بازارهاي محصولات آخرين مدل وجود دارد.”

متفاوت بودن در زمينه چند لايه سازي نيز داراي اهميت مي باشد. فيليپ مولر مدير بازاريابي جهاني در Clarifoil اينگونه توضيح مي دهد: هركسي از چند لايه سازي جعبه ها چيزي جديد و متمايز مي خواهد بدين منظور كه تصوير و نماي آن برند را بهبود بخشيده و آن را در يك محيط شلوغ برجسته جلوه دهد. اين شامل تميزي و وضوح بالا براي مثال، با استفاده از رنگ هاي جديد، تاثيرات جلا داشتن و بهبود خاصيت لمسي و احساسآن و غيره مي باشد. دو گرايش خاص مي توانند مغاير هم باشند: محبوبيت اثرات فلزي کردن و نياز براي راه حل هاي سبز (موافق محيط زيست). در پاسخ به اين امر ما فيلم Clareflect خودمان را ايجاد كرده ايم كه سطحي به شدت صيقلي و فلزي داشت درحاليكه محصولي درجهت پايداري محيط زيست بود و از خمير چوبعاري از GM و مناسب براي كمپوست خانگي ساخته شد.

نوآوري ها
ماده بسته بندي هر چه که باشد، شرکت ها براي اينکه در اين رقابت جلو باشند مشغول نوآوري کردن بوده اند.
کلايو برودبنت از Global One-Pak مي گويد: “ما مقدار طرح هاي جديد پمپ قفلي امان را از ۵/۱ ميلي ليتر به ۲ ميلي ليتر افزايش داده ايم و طرح هاي جديد پمپ لوسيون و اسپري رطوبت که براي عدم تماس با فلز، فنرهاي فلزي خارجي دارند.”
Airopack شرکت IPS نياز به توزيع و استعمال بهتر محصول را برآورده مي سازد، يک pressurised dispenser تمام پلاستيک که از هواي معمولي به جاي عوامل شيميايي استفاده مي کند.

کويينت کلدرز از IPS مي گويد: “بازار يک سير تکاملي را از لوله به aerosol ها و پمپ هاي هوا از سر گذرانده است.Airopack که در حال توليد است، قدم ديگري را به نمايش مي گذارد، جايگزين کردن aerosolها که حاوي عوامل شيميايي اند. به علاوه عملکرد بهتر نسبت به aerosol ها ي موجود، اين محصول جديد مي تواند يک محصول مناسب با محيط زيست به بازار عرضه شود زيرا فلز aerosol مي تواند با پلي پروپيلن جايگزين شود.”

ايلونا ورمير از Plasticum مي گويد: “Plasticum، سرپوش هاي اسپري را با فناوري “Integrated Spray technology” عرضه مي کند، يک راه حل اسپري مؤثر براي طرح هايaerosol، که توسط Plasticum ايجاد شده و داراي حق امتياز گرديده است.insert-معمولاً يک بخش مجزا- کاملاً درactuator جا داده شده است. به وسيله تطبيق سوراخ با فرمولاسيون، دامنه وسيعي از الگوهاي متفاوت اسپري امکان پذير است. سرپوش هاي اسپري يک تکه که فقط با يک تزريق قالبگيري ساخته مي شوند، باعث صرفه جويي در زمان، ماده و انرژي مي شوند.”

ايوز از Quadpack به يک پمپ روغني ابتکاري اشاره مي کند.Apollo Oil Pump که منحصراً از تهيه کننده بين المللي بسته بندي لوازم آرايش Quadpack قابل تهيه است، براي مبارزه با اثرات جابه جايي روغن مهندسي شده است. با استفاده از اجزاء خاص، پمپ براي جلوگيري از نشت کردن در مقابل تورم ناشي از روغن مقاومت کرده و باعث تميز و خشک ماندن پمپ و بطري مي شود. به علاوه، نازل بلندتر متمايز آن، هوشمندانه زاويه دار شده است تا از چکه کردن محتويات جلوگيري شود. شکل آن تضمين مي کند که تراوشات فرمول به سادگي به اتاقک خود برمي گردد. اين محصول با خصوصيات تزئيني غيرمعمول براي پمپ هاي روغني، مي تواند به يک ظاهر واقعاً عالي دست پيدا کند.

Eurovetrocap يک شيشه دهان گشاد ابتکاري ساخته شده از شيشه و پلاستيک ايجاد کرده است که تمام تزئينات آن بر روي سرپوش مي باشد. روسانا لرديني از قسمت بازاريابي شرکت توضيح مي دهد: “امکانات تزئيني متفاوتي موجودند، از master staining، نقاشي،metallizing UV، و چاپ توري گرفته تا three passages and padprinting يا قالبگيري داغ بر سطح خارجي سرپوش هاي ساخته شده از PP و يا بر روي لنز در PETG انجام مي شوند. اين شيشه ها با رنگ شفاف ساخته مي شوند و مي توانند طبق طراحي اختصاصي اشان نقاشي شده يا متاليزه شوند.”

Hermann Koch GmbH يک روش ساختاريافته براي نوآوري ظروف لوازم آرايشي اش دارد. کريستين اشميت از بخش بازاريابي اين شرکت مي گويد: “مهم است که بهترين سطوح تزئيني توليد شود، انعطاف پذيري اجزاء و اندازه در نظر گرفته شود، و سازگاري با محيط زيست نيز مورد ملاحظه قرار گيرد.”

نوآوري هايي در زمينه چاپ بسته هاي آرايشي با چاپ thermochromic ايجاد شده است. افکت هاي گيرايي مي توانند با جوهر بر روي ظرف به وجود آيند، تغيير رنگ به دماي محيطي بستگي دارد.
کريستين اشميت توضيح مي دهد: “جوهر چاپ توري که توسط ما استفاده مي شود در دماي ۱۹ درجه سانتي گراد تغيير مي کند. اگر بطري در دمايي سردتر از ۱۹ درجه باشد، سايه هاي آبي زيادتر مي شوند. جوهر چاپ توري thermochromicدر سايه هاي مختلف و دامنه هاي دمايي مختلف در دسترس است و چاپ رنگي قوي و براقي عرضه مي کند.”