واردات و صادرات مواد اولیه

امورزه آقایان هم محصولات آرایشی و بهداشتی مخصوص به خود را دارند و آمارها نشان می دهد که مصرف آقایان هم از این محصولات افزایش پیدا کرده است.

مواردی همچون رعایت بهداشت در پوست و مو، بین خانم ها و آقایان تفاوتی ندارد، حتی در کودکان هم چنین مسائلی اهمیتی بالایی دارد و هر گروهی محصولات متناسب با سن خود را دارند.

میزان صادرات این صنعت بزرگ، رقمی بسیار بالا می باشد که حدود ۱۴۷ میلیارد دلار تراکنش سالانه دارد و از جمله محصولات آرایشی و بهداشتی، شامپو، رنگ مو، روغن های بهداشتی و …. را شامل می شود.

این محصولات در مورد مواد خوراکی نیست که چندان ضرورتی داشته باشد، ولی می بینید که چنین مصرف بالایی در سراسر جهان دارد.

در گمرگ با کد تعرفه یا سرشناسه( ۳۳hs ) این محصولات شناخته می شوند و تمام محصولاتی که از این جمله هستند، جزء مشتقات بوده و زیرمجموعه آن قرار می گیرند.

بازارهای هدف محصولات آرایشی و بهداشتیمحصولات آرایشی و بهداشتی دارای انواع مختلفی هستند، که هر کدام مصرف و محل های استفاده مخصوص به خود را دارند، بسته به نوع استفاده، به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

۱) کاربردی

۲) معمولی

محصولات کاربردی از جمله ضد چروک ها و سفید کننده ها، ضد آفتاب، محصولات برنزه کننده پوست و… می باشند، محصولات معمولی هم شامل مواردی دیگر است. که لوازم و ابزارها هم شامل آنها می شود، به عنوان مثال ریش تراش جزء لوازم آرایشی و بهداشتی است، که در کشورهای مختلف صادر یا وارد می شود و مورد مصرف قرار می گیرد.

این محصول تنوع بسیار زیاد و پتانسیل بالایی دارد و محل های مصرف بسیار زیادی هم  دارد.

تحلیل آماری در مورد نحوه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی

طبق آمارهای انجام شده در کشور کره، ۳۵ درصد از خرید محصولات آرایشی بهداشتی مردم به صورت آنلاین صورت می گیرد.

کشور کره سالانه حدودا چندین میلیارد دلار واردات محصولات آرایشی و بهداشتی را دارد و ۲۲ درصد از فروش، در این کشور از طریق فروشگاه های تخصصی آرایشی و بهداشتی انجام می شود.

که این فروشگاه ها سرویس های به خصوصی هم ارائه می کنند.

درمانگاه ها، داروخانه ها، بیمارستان و …. حدود ۹ درصد فروش محصولات آرایشی و بهداشتی را به خود اختصاص می دهند.

فروشگاه های بزرگ حدودا ۵٫۵ درصد، مغازه های کوچکتر۴٫۵ درصد، فروشگاه های مجازی و یا خانگی هم ۳ درصد را به خود اختصاص می دهند.

در بازارهای جهانی هم به همین شکل می باشد، که در همه آنها حدودا ۲۲ درصد از فروش محصولات آرایشی و بهداشتی به صورت آنلاین انجام می شود.

در کل دنیا ۱۶ درصد از طریق مراکز تخصصی و فروشگاه های بزرگ ۲۰ درصد را به خود اختصاص می دهند که مراکز توزیع شامل این فروشگاه های بزرگ می شوند.

امروزه محصولات آرایشی و بهداشتی مصارف زیادی دارند و روش های فروش تکی، سبب سودآوری بسیاری می شوند، اگر شما مراکز توزیع را به خوبی بشناسید، می توانید وارد مذاکره شوید و به خوبی فروش داشته باشید.

فروشگاه های بزرگی که فروش آنلاین را انجام می دهند سهم بسیار بزرگی از بازار صادراتی را دارند، پس اینها برای تامین کالاهای خود به کشورهای دیگر نمی روند، بلکه برای تامین کالاهای مورد نیاز خود، در اینترنت در جستجوی تامین کننده هستند.

که کالاهای خود را به صورت عمده خریداری و به دیگران عرضه می کنند، پس با همکاری کردن با چنین فروشگاه هایی می توانید سهم بسیار بزرگی را از آن خود کنید.

پس خریداران عمده محصولات آرایشی و بهداشتی در اینترنت حاضر هستند، این فروشگاه ها فقط از طریق اینترنت فروش دارند.

عده ی زیادی سوال می پرسند که آیا امکان صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد؟

بله ما در مجموعه آرادبرندینگ داشته ایم، که رنگ مو و محصولاتی از این دست را به دیگر کشورها صادر می کردند،اما به صورتی همه محصولات ما این شرایط را داشته باشد، نیست که نیاز است در مورد واردات و صادرات محصولات مختلف صحبت کنیم.

شرایط سخت صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی

طبق تحقیقاتی که در مورد کشور کره جنوبی در این زمینه انجام داده ایم، اگر بخواهند کالایی از محصولات آرایشی و بهداشتی را وارد کنند، یا باید از((MFDS یعنی وزارت ایمنی، غذا و دارو اجازه دریافت کنید، که این وزارت وظیفه دارد تا محصولات را از نظر کیفیت و کاربرد مورد بررسی قرار دهد تا مشکلی نداشته باشد.

یا از انجمن) KPTA   (یعنی انجمن تجاری داروی کره، مجوز بگیرید تا بتوانید صادرات داشته باشید.

در کشوری مثل ژاپن اگر بخواهید که مجوز وارد کردن محصولات آرایشی و بهداشتی را دریافت کنید، دوسال زمان نیاز دارد.

پس اگر شما فروشنده محصولات آرایشی و بهداشتی هستید، به راحتی نمی توانید در دنیا صادرات و فروش داشته باشید بلکه ابتدا باید مجوزهای لازم را اخذ کنید تا صادرات کالا و محصولات خود را انجام دهید.

در کشور کره که یکی از بزرگترین مصرف کننده های محصولات آرایشی و بهداشتی در دنیا است بیشتر نیاز خود را از آمریکا تامین می کنند، چرا که بین کره و آمریکا یک قرارداد وجود دارد که اختلاف قیمتی بالا را شامل نمی شود و مانند این است که محصولات را در کره خریداری کرده اند.

کشورهای صادرکننده محصولات آرایشی و بهداشتی

بزرگترین صادرکننده ی محصولات آرایشی و بهداشتی دنیا کشور فرانسه است، این کشور با حدود ۲۰ میلیارد دلار در صدر کشورهای صادر کننده در این حوزه می باشد.

که چنین میزان صادراتی برای صاحبان آن کسب وکار سودی سرشار را ایجاد می کند، در مقایسه با کشور خودمان که در بهترین حالت ۶۰ میلیارد دلار نفت صادر می کنیم، که این کشورها بدون داشتن چنین منابع غنی طبیعی، یک سوم کشور ما محصولات آرایشی و بهداشتی صادرات دارند.

بعد از فرانسه، کشور آمریکا با حدود ۱۴ میلیارد دلار در رتبه دوم صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی در جهان است.

آلمان، سنگاپور و کره هم جزء صادرکننده های مطرح هستند که بیشتر از ۵ میلیارد دلار میزان صادراتشان است.

کشورهای دیگری هم هستند که هر کدام تقریبا ۱ یا ۲ میلیارد دلار صادرات دارند، که مجموعا پانزده کشور صادرکننده محصولات آرایشی و بهداشتی تقریبا ۵ میلیارد دلار در سال صادرات می کنند.

اگر کشور ما از میزان کل ۱۴۷ میلیارد دلار، فقط یک میلیارد دلار صادرات داشته باشد موفقیتی چشم گیر در این زمینه است، که می شود ۷/۰ درصد از این میزان که رقمی خوب است.

طبق اطلاعات دیگری که به دست آورده ایم، میزان صادرات کشور ما در محصولات آرایشی و بهداشتی کم تر از ۱۰۰ هزار دلار است، که می توانیم با راهکارهایی که ارائه می دهیم این میزان را به یک میلیون دلار برسانیم.

راهکار ما این نیست که در پی صادرات اقسامی مثل کرم پودر باشیم، بلکه در جستجوی راهکارها و ترفندهایی هستیم تا جایگاهی خوب در جهان به عنوان صادرکننده محصولات آرایشی و بهداشتی کسب کنیم.

کشورهایی همچون چین، هند، برزیل، روسیه، مصر، آفریقای جنوبی و … که جزء صادرکنندگان مطرح نیستند ولی در این حوزه فعالیت دارند.

کشورهای حوزه خلیج فارس و سنگاپور که جزء بهترین های این حوزه به حساب می آیند.

میزان رشد صادرات کشورهای مختلف در بازارهای جهانی

کشور ژاپن ۳۰ تا ۳۵ درصد در ۵ سال رشد کرده و نسبت به یک سال گذشته هم ۱۵ درصد رشد داشته است، این یعنی قدرت زیادی در تجارت محصولات آرایشی به دست آورده.

هنگ کنگ، چین، تایلند، هند، سنگاپور و کره که در یک سال گذشته رشد به شدت زیاد، و در پنج سال گذشته رشدی ۱۰ تا ۱۲ درصدی داشته اند.

کشور فرانسه ۷ تا ۸ درصد در پنج ساله گذشته رشد داشته ولی در یک سال تنها ۲ درصد رشد کرده، اما چون سهم بسیار بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است، باز هم از دیگر کشورها جلوتر می باشد.

پس در این حوزه میزان رشد زیادی وجود دارد، به صورتی نیست که با پیشرفت یک کشور در این زمینه کشورهای دیگر صادراتی رو به کاهش داشته باشند، بلکه سال به سال کار خود را افزایش داده اند.

میزان خرید مردم و مصرف محصولات آرایشی در سراسر جهان رو به افزایش است، هر چند در کشور ما میزان مصرف در سال های اخیر کاهش پیدا کرده ولی در جهان این تراکنش ها بیشتر شده.

بزرگترین واردکنندگان این محصولات کشور چین، آمریکا، آلمان، انگلستان، هنگ کنگ و فرانسه می باشد.

این کشورها ممکن است در لیست بزرگترین صادرکنندگان باشند، ولی در لیست بزرگترین مصرف کنندگان هم می باشند.

بسیاری از این ارقام مربوط به وارد کردن مواد اولیه می باشند، که کشورهای پیشرفته مواد اولیه را خریداری کرده و محصولات را تولید و سپس صادرات دارند.

مانند کشور کره جنوبی که با وجود اینکه صادرکننده است ولی محصولات آرایشی و بهداشتی زیادی سالانه از آمریکا وارد می کند، چرا که سهولت خرید اینترنتی قابل توجهی در اختیار دارند و به راحتی مردم کره جنوبی از آمریکا خرید کرده و از طریق پست در کشور خودشان محصولات را تحویل می گیرند.

اکثر کشورهای دنیا واردکننده هستند که ممکن است رقم بالایی نباشد، ولی به هر حال باعث ایجاد فرصتی مناسب برای ما می شود.

پس در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی پراکندگی زیادی وجود دارد و فقط در یک قسمت تجمع ندارد و فرصت های شغلی بالایی دارد، که شامل مناطق مختلف در جهان و گونه های مختلف محصولات است.

کشورهای همسایه شمالی ما اکثرا مصرف کننده بزرگ این محصولات هستند، که باز هم باعث ایجاد یک فرصت مناسب برای کشور ما می شود.

همچنین کشورهایی مثل قرقیزستان، عراق، پاکستان و ترکیه هم از واردکنندگان عمده هستند.

پس برای ما فرصت های خوبی در کشورهای همسایه وجود دارد، که اگر مایل به کار کردن در این حوزه باشیم نسبت به مسیرها و کشورهای دورتر، برایمان مناسب تر است که با این کشورها کار کنیم.

در سال های اخیر چین در حوزه صادرات محصولات و واردات مواد اولیه از تمام کشورها رشد بیشتری کسب کرده چرا که اقتصاد مردم چین پیشرفت بهتری داشته است و طبیعتا دوست دارند این حوزه را به دست بگیرند.

پس طبق آمارهای ارائه شده، تا حدودی با بازار این محصولات آشنا شدید که روندی رو به رشد و مصرف گرا یا در اصل در بازارهای دنیا به ثباتی از مصرف رسیده اند که در حال حاضر رشد چندانی هم ندارد، چرا که مردم به استفاده از بعضی محصولات عادت کرده اند.

راهکارهای افزایش فروش و صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی

پس از تولید محصولی نمی توانید مستقیما به مردم عرضه کنید و پیشنهاد دهید که از آن استفاده کنند.

اگر قرار باشد که این کار را انجام دهید باید هزینه های زیادی برای تبلیغات بدهید، فرهنگ سازی و برندسازی کنید تا آن محصول به عنوان یک محصول معتبر در دنیا شناخته شود.

که تمامی مراحل بالا حداقل نیازمند صرف کردن چند میلیارد تومان هزینه است.

راهکار جایگزین مراحل ذکر شده چه چیزی است؟

می توانید تعدادی تجهیزات مصرفی مربوط به سالن ها و فروشگاه های تخصصی را تهیه کنید، همانطور که قبلا گفته شد این فروشگاه های تخصصی در کشور کره جنوبی ۲۲ درصد از کل سهم بازار فروش این محصولات را به خود اختصاص داده اند.

منطقی تر است که کار کردن با فروشگاه های آنلاین را کنار بگذارید چرا که برای کار کردن با آنها نیاز دارید تا ابتدا مجوزهای محصولات را کسب کنید، که کاری بسیار سخت و دشوار و غیرممکن به حساب می آید.

تهیه کردن تجهیزات یک فروشگاه تخصصی به معنی این است که در آن فروشگاه تمامی محصولات با برند شما عرضه و آماده فروش شود.

این تجهیزات از یک خودکار و صندلی گرفته تا میز شستشو، مو خشک کن و … هر چیزی که مربوط به یک سالن تخصصی زیبایی و بهداشتی باشد را می توانید در نظر بگیرید.

تمامی این محصولات در کشور خودمان ایران قابل تولید است، هرچند کیفیت خوبی ندارد ولی تجربه ثابت کرده است که تمام دنیا محصولات گران خریداری نمی کنند.

در کنار فروش این محصولات، می توانیم سرویس های آموزش، خدمات نگهداری و … را ارائه دهیم، همچنین با قراردادن محصولات و تجهیزات در اختیار مشتریان به آنها ثابت کنیم که متخصص عرضه این محصولات آرایشی هستیم.

آن سالن آرایشی و بهداشتی که در کشوری دیگر از شما تجهیزات و محصولات را تامین می کند، خودشان در پی گرفتن مجوزهای لازم برای کار خود هستند.

در واقع دیگر نیازی نیست که شما با صرف هزینه های زیاد در کشورهای مختلف، با مشکلات زیاد شعبی برای فروش محصولات خود تاسیس کنید.

در این صورت با کمترین هزینه و صرف زمان کمتر می توانید کسب و کار خود را گسترش دهید.

کار کردن با فروشگاه هایی که خودشان تجهیزات دارند و شما بخواهید محصولات خود را به آنها به فروش برسانید، نسبت به فروشگاه هایی که حتی طراحی دکور و تجهیزاتشان را از شما دریافت می کنند بسیار سخت تر است.

بهترین راه این است که نمایندگی و فروشگاه هایی با برند خودتان را به دیگران بسپارید، که فقط محصولات شما را بفروشند و نتوانند در جستجوی تامین کنندگان دیگر باشند.

راهکار و مسیرهای زیادی برای موفقیت و پیشرفت در این عرصه وجود دارد، مهم این است که وارد راه شوید.

شروع هر کاری از مسیری کوچک آغاز می شود، این مسیرهای کوتاه شروعی برای شما خواهد بود اگر شما کارتان را با ما آغاز کنید بسیار دقیق تر می توانیم به شما کمک کنیم تا در ادامه موفق شوید.

پس سعی کنید با افرادی که در آغاز هستند و قصد تاسیس یک فروشگاه را دارند شروع کنید و در ابتدا تجهیزات و وسائل در اختیارشان قرار دهید، سپس محصولات آرایشی و بهداشتی و دیگر کالاها و اقسام را به آنها عرضه کنید.

این روش ظرفیت این را دارد که سالانه تا چند میلیارد صادرات داشته باشید، کسانی که در این زمینه علاقه دارند که کار کنند، به آنها کمک می کنیم و برنامه های خاصی را در اختیارشان قرار می دهیم.

مهم این است که در این زمینه فعالیت داشته و اطلاعاتی در مورد تجهیزات و وسائل آرایشی و بهداشتی داشته باشید، اگر تولید کننده یا تامین کننده قدیمی این محصولات هستید بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود و بهتر می توانید در این بازار موفق شوید.